Υπερδιπλάσιο το κόστος μεταφοράς στην Ελλάδα

Κοντέινερ 20 τόνων από τη Γερμανία στην Ελλάδα (2.400 χλμ.) κοστίζει 4.000 - Από την Αθήνα στην Αλεξανδρούπολη (800 χλμ.) κοστίζει 3.000 ευρώ!

Yπέρογκα κόμιστρα καλούνται να καταβάλουν στις εταιρείες διανομής ελληνικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις προκειμένου να τους αναθέσουν τη διανομή των προϊόντων τους στην εσωτερική αγορά. Έρευνα απέδειξε ότι οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται σχεδόν με το ίδιο κόστος μεταφοράς είτε εισάγουν ή εξάγουν τα προϊόντα τους, είτε τα διανέμουν στην Ελλάδα. Κι αυτό παρά το ότι οι χιλιομετρικές αποστάσεις στην εσωτερική αγορά είναι αμελητέες μπροστά σε αυτές του εξωτερικού.


Ο Γιώργος Γκόνος, διευθύνων σύμβουλος για την Ελλάδα και τα Βαλκάνια της πολυεθνικής McCain, αναφέρει: «Το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ με 22 τόνους προτηγανισμένης πατάτας από την Ολλανδία στην Ελλάδα είναι 2.600 ευρώ. Το κοντέινερ αυτό, που μεταφέρει την ίδια ποσότητα προϊόντος και ταξιδεύει από την Αθήνα στη Ρόδο, χρεώνει κόστος μεταφοράς 1.800-2.000 ευρώ».

O Γιάννης Βλαχάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Αυγά Βλαχάκη», μιλά για υπερβολικά υψηλό κόστος μεταφοράς ιδίως όταν το εμπόρευμα μεταφέρεται σε νησιά, όπου προστίθεται και ο ναύλος του πλοίου. Όπως επισημαίνει, η μεταφορά των προϊόντων της εταιρείας στην περιφέρεια και τα νησιά γίνεται μέσω πρακτορείων. Για παράδειγμα, στην Κρήτη για έξι κιβώτια αυγά (1.080 τεμάχια) η εταιρεία καταβάλλει 24 ευρώ. Το ποσό αυτό φαίνεται μικρό αλλά δεν είναι, αν σκεφτεί κανείς ότι τα φορτηγά της εταιρείας που διανέμουν το προϊόν από τη Θήβα στο λεκανοπέδιο Αττικής έχουν ημερήσιο κόστος μεταφοράς περί τα 150 ευρώ και διακινούν καθημερινά 20.000-30.000 αυγά.

Στα 1.850 ευρώ ανέρχεται για τη Sprider το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων από το Χονγκ Κονγκ στην Ελλάδα σε κοντέινερ 40 κυβικών, όπου περιέχονται έως και 15.000 τεμάχια. Σύμφωνα με στέλεχος της διοίκησης, στο κόστος αυτό δεν περιλαμβάνονται τα έξοδα εκτελωνισμού που είναι περίπου 300 ευρώ. Επειδή η χιλιομετρική απόσταση Ελλάδος - Κίνας είναι πολύ μεγάλη, το προαναφερθέν ποσό είναι απολύτως λογικό. Κάτι που δεν ισχύει με τα κόμιστρα που απαιτούνται για τη διανομή προϊόντων εντός της Ελλάδας. Ενδεικτικά, το κόστος μόλις ενός κιβωτίου, με το πολύ 25 τεμάχια, ξεκινά από 80 λεπτά και φθάνει μέχρι και τα 2 ευρώ, εάν ο προορισμός του είναι νησί.

Έναντι 4.000 ευρώ η αλλαντοβιομηχανία Υφαντής εισάγει 20 τόνους προϊόν (κρέας ή τελικό προϊόν) από το Mόναχο. Το ίδιο κοντέινερ για να πάει στην Αλεξανδρούπολη απαιτούνται 3.000 ευρώ. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της διοίκησης της εταιρείας, μπορεί το κόστος μεταφοράς στο εσωτερικό να είναι μικρότερο από αυτό στο εξωτερικό, είναι όμως δυσανάλογα υψηλότερο, δεδομένου ότι η απόσταση Αθήνας - Αλεξανδρούπολης είναι 800 χιλ., ενώ η απόσταση Eλλάδας - Γερμανίας φτάνει τα 2.400 χλμ.

«Τι να στέλνω το μέλι μου στη Γερμανία ή τη Γαλλία, τι να το στέλνω στη Θεσσαλονίκη», αναρωτιέται ο Γιώργος Πίττας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αττική Μελισσοκομική Πίττας. Και στις τρεις περιπτώσεις το κόστος μεταφοράς είναι ίδιο, δηλαδή 8 λεπτά το κιλό ή 1 ευρώ το κιβώτιο. Όσον αφορά την ελληνική αγορά αυξάνεται ακόμη περισσότερο στα νησιά• στο Ηράκλειο Κρήτης φτάνει και τα 2 ευρώ το κιβώτιο (ή 0,17 ευρώ το κιλό), στην Κω 1,40 ευρώ το κιβώτιο (ή 12 λεπτά το κιλό) κ.λπ.

Για να φέρει εμπόρευμα (παιχνίδια) από την Κίνα η Jumbo ξοδεύει 3.500 δολάρια ή 2.568 ευρώ (σε κοντέινερ 60 κυβικών). Παράλληλα, το κόστος μεταφοράς του συγκεκριμένου εμπορεύματος από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη ή την Κύπρο είναι 650 ευρώ και 600 ευρώ.

Όπως αναφέρει ο Απόστολος Βακάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Jumbo, δεν πρόκειται να μειωθεί το κόστος μεταφοράς μόνο με το άνοιγμα της αγοράς φορτηγών Δ.Χ. Πρέπει να απελευθερωθεί πλήρως και η διακίνηση εμπορευμάτων. Φορτηγά τα οποία ανήκουν στην εταιρεία του και μεταφέρουν εμπόρευμα σε καταστήματά της, θα μπορούσαν κατά την επιστροφή τους να ήταν γεμάτα με προϊόντα άλλων εταιρειών (υπηρεσίες προς τρίτους). Πιστεύει ότι ο ανταγωνισμός είναι αυτός που θα συμπιέσει το κόστος μεταφοράς και θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα και όχι οι κυβερνητικές παρεμβάσεις.

Στα 2.800 ευρώ διαμορφώνεται το κόστος μεταφοράς των προϊόντων της εταιρείας Γαία από το Αγρίνιο που είναι οι εγκαταστάσεις της, στο Mόντρεαλ του Καναδά, επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος Άρης Κεφαλογιάννης. Από το ποσό αυτό 840 ευρώ πηγαίνουν στη μεταφορά των προϊόντων από το Αγρίνιο μέχρι το λιμάνι του Πειραιά. Αναφερόμενος στις απεργιακές κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ. τονίζει ότι είναι δικαίωμα του καθενός να προασπίζει τα συμφέροντά του. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχουν το δικαίωμα με τις κινήσεις τους να μεταβάλλουν με μαθηματική ακρίβεια υγιείς επιχειρήσεις, όπως η Γαία, που το 85% του τζίρου της προέρχεται από εξαγωγές, σε προβληματικές

Δεν υπάρχουν σχόλια: