Πρωταθλητές στη διαφθορά Τοπική Αυτοδιοίκηση, Υγεία και Δημόσιο

Περισσότερες από 600 αναφορές πολιτών για περιστατικά διαφθοράς υποδέχτηκε και εξυπηρέτησε η υπηρεσία «Διαφάνεια Τώρα!» της Διεθνούς Διαφάνειας-Ελλάδος (ΔΔ-Ε) στον ένα χρόνο λειτουργίας της.
Με βάση τις καταγγελίες που έγιναν, «πρωταθλητές» της διαφθοράς αναδεικνύονται οι τομείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Υγείας και του Δημοσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 46% των ανθρώπων που ζήτησαν και έλαβαν βοήθεια από τη «Διαφάνεια Τώρα!» είχαν πέσει οι ίδιοι θύματα διαφθοράς στην καθημερινή ζωή τους.


«Όταν πριν από ένα χρόνο ξεκινούσαμε τη δράση αυτή πιστεύαμε ότι οι πολίτες δεν θα έμεναν απαθείς μπροστά στη διαφθορά αν κάποιος τους προσέφερε έναν απλό και αξιόπιστο μηχανισμό για να την καταγγείλουν», τονίζει ο πρόεδρος της ΔΔ-Ε, κ. Κώστας Μπακούρης. «Ένα χρόνο μετά, επιβεβαιωνόμαστε. Το γεγονός ότι περισσότεροι από 600 άνθρωποι απευθύνθηκαν σε εμάς για βοήθεια, ενημέρωση και καθοδήγηση μάς αποδεικνύει στην πράξη ότι η μάχη κατά της διαφθοράς είναι αποτελεσματική μόνο όταν οι πολίτες συμμετέχουν ενεργά. Γιατί η άμεση επαφή μαζί τους μάς δίνει τη δυνατότητα να τους βοηθήσουμε αλλά και να κατανοήσουμε τον τρόπο που λειτουργεί η διαφθορά στην πράξη για να προωθήσουμε τις κατάλληλες αλλαγές στην κοινωνία μας».

Η Διεθνής Διαφάνεια-Ελλάδος από τις 609 αναφορές που υποδέχτηκε συνολικά μέσω της υπηρεσίας αυτής από το Σεπτέμβριο του 2013 μέχρι τον Αύγουστο του 2014, σημειώνει ότι το 46% των ανθρώπων είχαν πέσει οι ίδιοι θύματα της διαφθοράς ενώ το 39% είχαν γίνει μάρτυρες σε υπόθεση διαφθοράς. Το 85% των αναφορών έγινε από μεμονωμένα άτομα/ιδιώτες. Βασική πληροφόρηση και να παραπεμφθεί σε άλλη υπηρεσία χρειάστηκε να λάβει το 38% των υποθέσεων. Το 24% των έλαβε πληροφόρηση και καθοδήγηση για το πώς και πού να απευθύνει την καταγγελία του.

Το 49% των ατόμων που πήραν την πρωτοβουλία να απευθυνθούν στην Υπηρεσία για να καταγγείλουν ήταν άνδρες. Το μεγαλύτερο ποσοστό καταγγελιών (21%) σημειώθηκε στην Αττική με δεύτερη την Κεντρική Μακεδονία με ποσοστό 12%.

Το 59% των ανθρώπων προτίμησε το τηλέφωνο ως μέθοδο καταγγελίας ενώ το 33% προχώρησε σε ηλεκτρονική αναφορά αποστέλλοντας email.

Οι βασικοί τομείς αλλά και οι κύριες υποθέσεις διαφθοράς, έτσι όπως αποτυπώθηκαν στις καταγγελίες που κατέγραψε η υπηρεσία αφορούν σε ποσοστό 12% την τοπική αυτοδιοίκηση και συγκεκριμένα αδιαφανείς διαδικασίες διαγωνισμών, προσλήψεων, προμηθειών, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών και ευνοιοκρατία, κακοδιαχείρηση.

Ακολουθεί η υγεία με 11% και αφορά την χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών, το γνωστό «φακελάκι» και την φοροδιαφυγή.

Στην τρίτη θέση το δημόσιο (9,50%) με την ευνοιοκρατία, τη μη αξιολόγηση, την ελλιπής εποπτεία και τη μη απόδοση ευθυνών, την αδιαφάνεια, τη μη παροχή πληροφοριών σε πολίτες και την χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών να βρίσκονται και πάλι στο προσκήνιο των καταγγελιών.

Ακολουθεί ο ευρύτερος χώρος της εργασίας (9%) και συγκεκριμένα η πλειονότητα των καταγγελιών αφορά την ανασφάλιστη εργασία, τη μη απόδοση ασφαλιστικών εισφορών, τη μη πληρωμή δεδουλευμένων και την απόδοση παράνομων συντάξεων και επιδομάτων.

Στην προτελευταία θέση βρίσκεται η παιδεία (8%) με τους χρηματισμούς καθηγητών, την ευνοιοκρατία, τον νεποτισμό και την χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών.

Ενώ στην τελευταία θέση βρίσκεται ο τομέας του εμπορίου (6,7%) με την φοροδιαφυγή και τη μη έκδοση νόμιμων παραστατικών να βρίσκονται στο επίκεντρο.

«Οι πολίτες που απευθύνθηκαν στην Υπηρεσία είχαν στην πλειοψηφία τους ελάχιστη ενημέρωση για τη διαφθορά, για το πώς και πού να απευθυνθούν για να την αντιμετωπίσουν», τονίζει η συντονίστρια του προγράμματος, κυρία Μαρία Νίνη. «Μετά την επικοινωνία τους μαζί μας, ενημερώθηκαν σωστά και ολοκληρωμένα για το τι μπορούν να κάνουν. Ενθαρρυντικό είναι ότι κάποιοι αποφάσισαν να αναλάβουν δράση οι ίδιοι, μετά τη δική μας βοήθεια. Αποδεικνύεται λοιπόν ότι, οι πολίτες χρειάζονται περισσότερη ενημέρωση και εκπαίδευση για να αναλάβουν δράση», επισημαίνει.

Λίγα λόγια για την υπηρεσία
Η Υπηρεσία «Διαφάνεια Τώρα!» ξεκίνησε να λειτουργεί το Σεπτέμβριο του 2013 ως ένα πιλοτικό και ταυτόχρονα πρωτοποριακό πρόγραμμα, καθώς αποτελεί τη μοναδική, ανεξάρτητη υπηρεσία που λειτουργεί οργάνωση στην Ελλάδα για την υποδοχή αναφορών και την παροχή ενημέρωσης και καθοδήγησης στους πολίτες για υποθέσεις διαφθοράς.

Παγκοσμίως, η Διεθνής Διαφάνεια λειτουργεί 90 αντίστοιχες υπηρεσίες σε 60 χώρες του κόσμου κι έχει υποστηρίξει μέχρι σήμερα περισσότερους από 140.000 ανθρώπους να αντιμετωπίσουν τη διαφθορά στη δική τους ζωή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: